Vanderlande Manufacturing

VANDERLANDE POENK 2.0


Vanderlande Manufacturing
in Veghel werkt al jaren toe naar Lean perfectie en daarbij zijn ze inmiddels hard op weg naar World Class Manufacturing. Al sinds 2012 is POENK daarbij dé standaard om de dagelijkse operatie met een daily stand-up meeting te monitoren en van daaruit kleine verbeterslagen met de medewerkers op de werkvloer te maken. Nu Vanderlande in 2017 is overgenomen door Toyota Industries Corporaton (TICO) willen ze in Veghel de lat graag nog hoger leggen. Vanuit deze ambitie heeft Vanderlande Manufacturing wederom Triodin gevraagd een handje te helpen met de verdere doorontwikkeling naar POENK 2.0.

Vanderlande in Veghel ontwikkelt en produceert zeer innovatieve systemen voor de afhandeling van goederen in magazijnen en distributiecentra, is wereldmarktleider in sorteersystemen voor pakketdiensten én wereldmarktleider voor bagage-afhandelingssystemen op luchthavens. Sinds 2012 gebruikt Vanderlande Manufacturing ‘POENK'(*) binnen de hele fabriek om de dagelijkse operatie op te volgen.

Op het wensenlijstje voor de upgrade naar POENK 2.0 stonden onder andere de volgende aspecten:

  • het vergroten van de betrokkenheid van de medewerkers bij het proces aan het bord;
  • meer focus aanbrengen op logische en simpel meetbare indicatoren;
  • het direct visueel inzichtelijk maken van afwijkingen op deze indicatoren;
  • een continue vertaling naar, en opvolging van, concrete acties om afwijkingen aan te pakken;
  • problemen die meer verdieping nodig hebben in verbeterplannen om te zetten;
  • een hogere mate van standaardisatie van het POENK-en in de fabriek.

Een belangrijk aspect voor Triodin is om altijd te starten en te verbinden met wat er al is, oftewel wat gaat er al goed en wat zou nog beter kunnen (inside-out filosofie). Daarom hebben we onder andere samen met de teamleiders en een aantal senior medewerkers bepaald op welke wijze we deze verbetering het beste zouden kunnen aanpakken. Daarbij hebben we gekeken naar wat er belangrijk is voor Vanderlande Manufacturing Veghel en hoe iedere afdeling daar maximaal aan zou kunnen bijdragen. Deze punten hebben we vervolgens samen vertaald naar simpel meetbare indicatoren, waarbij er geen moeilijke grafieken en spreadsheets noodzakelijk waren, maar er gewoon door teams op de werkvloer zelf gemeten en getekend kon worden.

Tommy Koenders (Manufacturing Manager) zegt daarover: “De wijze waarop Triodin zich eerst verdiepte in onze huidige situatie én onze wensen en van daaruit probeerde mee te denken en te werken, heb ik als zeer prettig ervaren.“

Na de overeenstemming over de layout van, en het proces aan het bord volgde een fase van implementatie. In slechts 3 weken tijd werden alle borden op de werkvloer samen met de teams omgebouwd naar de nieuwe standaard. Het belangrijkste deel van de implementatie volgde echter daarna door alle teams te begeleiden bij het POENK-proces. Waar nodig werden POENK-leiders getraind en gecoacht om het proces in nog betere banen te leiden en door coaching-on-the-job werden de teams geholpen om te gaan met afwijkingen op de werkvloer. Belangrijke aandachtspunt was het vertalen naar zelfstandig te nemen acties en daarmee aanpakken van de bronoorzaken van problemen.

Teamleider Assembly: “Triodin heeft ons niet zomaar in het diepe gegooid, maar begeleidde ons bij iedere stap in het proces en helpt ons bij het verder borgen van het POENK-en in ons systeem én in onze cultuur.”

Binnen Triodin geloven we dat het verbeteren van het proces een deel van de oplossing is, maar dat echt geborgd resultaat behaald wordt door veranderingen in het gedrag van medewerkers en in de cultuur van de organisatie. We noemen dat Proces x Gedrag² = Resultaat. Het resultaat bij de upgrade naar POENK 2.0 zit hem dan ook niet alleen zozeer in de wijzigingen van het proces of de aanpassingen in de indicatoren, maar vooral in de wijze waarop de medewerkers zelf aan de slag zijn gegaan met het proces. Daarin zien we bij Vanderlande een geweldige groei in de betrokkenheid van de medewerkers, zowel voor de dagelijkse operatie als bij het continu verbeteren.

Tommy Koenders: “POENK 2.0 heeft een grote bijdrage geleverd aan de betrokkenheid van de medewerkers en de wijze waarop problemen niet langer onbesproken blijven, maar omgezet worden naar acties die steeds vaker ook zelf opgelost worden en daarmee is onze fabriek natuurlijk de beste keus, voor iedereen.”

 

(*)  POENK = Praatplaatjes, Opvolgen (dagelijks), Evalueren (periodiek), Nakomen (van afspraken) en Klankborden

Klik hier voor meer info over POENK.