Duurzame verbeteringen worden gerealiseerd door betrokkenheid te creëren bij de mensen die dagdagelijks met het verbeterde proces bezig zijn. Het verbetervermogen van een organisatie gaat pas ècht groeien als mensen in de organisatie ervaren dat zij zelf met hun ervaring veel invloed kunnen hebben op het verbeteren van de processen waarbij ze zelf betrokken zijn. Dat geeft plezier en maakt trots!
SCHEIDEN VAN “WAT” EN “HOE”
Managers en consultants moeten geen oplossingen voor problemen aandragen. Managers horen strategie, beleid en doelstellingen te bepalen (“wat willen we bereiken”). De medewerkers moeten zoveel mogelijk zèlf en gezamenlijk de oplossingen bedenken waarmee de doelstellingen behaald gaan worden (“hoe gaan we dat bereiken”). Goede en heel concrete resultaten worden bereikt door op de juiste wijze te werken met multidisciplinaire verbeterteams op basis van de gestelde doelen.
GESTRUCTUREERDE AANPAK
Om te waarborgen dat verbeterteams bronoorzaken van problemen aanpakken en niet alleen symptomen bestrijden, wordt een gestructureerde aanpak gehanteerd.