Gedrag in organisaties wordt vaak gezien als ingewikkeld en moeilijk veranderbaar en krijgt daardoor in verandertrajecten weinig of geen aandacht. Systeem- en procesoplossingen daarentegen zijn snel verzonnen, maar hebben weinig effect wanneer de medewerkers niet kunnen, willen of in staat worden gesteld om mee te bewegen.
Resultaat is dan meestal denken in belemmeringen, ondermijnen met ja-maar-redeneringen, vast houden aan oude gewoontes en beheersen van (een vaak negatief) sentiment in het team. Ongemakken worden daarmee vermeden.
Succesvol resultaat komt echter pas (duurzaam) tot stand als er niet alleen aan de oppervlakte wordt veranderd, maar als ook het bijhorende gedrag en de onderliggende drijfveren en mindsets worden aangesproken. Dan pas worden patronen doorbroken, ontstaan initiatief en innovatie, groeien teams in hun samenwerking en wordt positiviteit de norm. De verbetercultuur groeit daarmee.
Ondanks dat gedrag vaak moeilijk en ongrijpbaar lijkt, is de coaching en ondersteuning overzichtelijk in te zetten met het 5 fasen model dat we hanteren.